blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę.
ok
10
not ok
2
liczba odsłon: 1332














Przez wiele lat, ulica Towarowa było zapomniana. Raz po raz poruszał się po niej tramwaj, gdy na ulicy Roosevelta zdarzyła się awaria. Tak było do momentu, w którym podjęto decyzję o przebudowie węzła Roosevelta - Kaponiera. Wtedy Towarowa z odwagą przejęła na siebie prawie cały ruch tramwajowy Poznania. Poruszało się nią 7 linii tramwajowych; co kilka minut przejeżdżał kolejny skład. Przez prawie rok, mimo zapadających i wyginających się torów, setki tysięcy Poznaniaków docierało dzięki niej do pracy i domu. 




Kiedy przebudowa ulicy Roosevelta się zakończyła, mało kto z Urzędu Miasta pamiętał o Towarowej. Wymaga ona kapitalnego remontu, wymiany podłoża, szyn, przebudowy przystanków. Ta inwestycja się jej po prostu należy, za to, że wytrzymała nałożone na nią nagle obciążenie, szczególnie w aktualnej sytuacji miasta, kiedy za kilka dni wystartuje kolejna wielka inwestycja - remont Ronda Kaponiera. Według planów, przez ponad półtora roku przez ten główny węzeł komunikacyjny Poznania nie przejedzie żaden tramwaj.Centrum miasta, poza ulicą Fredry, zostanie odcięte od tego ważnego środka komunikacji. 

Dokładnie ten prawoskręt jest receptą na problemy komunikacyjne miasta.
Jest jednak proste wyjście z tej sytuacji. I tu znowu powraca nasza skromna ulica Towarowa. Powód, dla którego obecnie nie może zostać wykorzystana do objazdu, jest prozaiczny:brakuje na niej prawoskrętu w ulicę Święty Marcin. Gdyby istniał, tramwaje mogłyby omijać Kaponierę kursując z Królowej Jadwigi przez Towarową, dalej w Święty Marcin i ulicą 27 grudnia do Mostu Teatralnego a z powrotem przez Gwarną. Centrum Miasta, w tym Dworzec PKP, byłyby nadal sprawnie obsługiwane przez komunikację miejską. Remont torowiska na ulicy Fredry pokazał, że da się taką inwestycję przeprowadzić w dwa tygodnie. Obecnie, możliwość przejazdu przez centrum do ulicy Królowej Jadwigi, istnieje tylko przez ulicą Strzelecką. Wszyscy chyba zdajemy sobie sprawę jak wiele czasu nam to zajmie.

Wybiegając w przyszłość, inwestycja ta pozwoli na długi czas odłożyć drogą budowę tramwaju w ulicę Ratajczaka. Różnica między wylotami ulicy Ratajczaka a Towarowej w Święty Marcin to tylko 500 metrów. Skoro chcemy przyspieszyć transport mieszkańców z Dębca i Wildy do centrum, nie budujmy nowej trasy, tylko wykorzystajmy istniejącą. Pieniądze zaoszczędzone przeznaczmy na ważniejsze inwestycje komunikacyjne: na przykład tramwaj na Naramowice. 

Apeluję do urzędników miejskich - przeprowadzcie sprawne planowanie, szybki przetarg i wyremontujcie ulicę Towarową wraz z budową prawoskrętu w Święty Marcin. Życie wielu tysięcy Poznaniaków, zwłaszcza podczas remontu Kaponiery,  zostałoby ułatwione. W innym razie, wiadomo, jak wiele trudów przyniesie on mieszkańcom Poznania.

http://lukaszpkozlowski.blogspot.com/2012/07/prawoskret-na-towarowej-recepta-na.html 
 
WASZE KOMENTARZE[1]
avatarrb: Aby uratować sytuację na zachód od Kaponiery wartoby też w przyszłości pomyśleć o budowie trasy w ciągu ul. Szylinga, który łączyłby róg Kraszewskiego/Zwierzycniecka z Grunwaldzką. Jest to ok. 350m, które stworzyłoby nowe możliwości ominięcia tak newralgiczneogo punktu jak Kaponiera.
dodano: Czwartek, 2012.07.19 19:54
ok
4
not ok
2
odpowiedz|usuń
avatarmarillion: rb: Aby uratować sytuację na zachód od Kaponiery wartoby też w przyszłości pomyśleć o budowie trasy w ciągu ul. Szylinga, który łączyłby róg Kraszewskiego...
dokładnie więc po co budować linię na Ratajczaka ? nie mam pojęcia.
dodano: Czwartek, 2012.07.19 21:08
ok
3
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: Święte słowa! MIASTO, ZTM, DO ROBOTY ! bo wszyscy utoniemy w korkach
dodano: Czwartek, 2012.07.19 21:29, IP:83.8.173.XXX
ok
5
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: przebudowa skrzyzowania potrwalaby z pol roku a koszty pewnie zblizone do przebudowy calej towarowej :D proste rozwiazania sa nieoplacalne dla firm wygrywajacych przetargi :D dlatego lansuje sie idiotyczny tramwaj z wilczaka do naramowic zamiast z murawej :D taniej,szybciej,latwiej,wygodniej ale ktos tu nie zarobi paruset milionow :D
dodano: Czwartek, 2012.07.19 22:07, IP:77.255.21.XXX
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Tylko czy warto omijać Kaponierę. Gdy powstanie PST do dworca, przynajmniej dwie linie tramwajowe z niej znikną. Towarowa zawsze może posłużyć, właśnie jako alternatywa dla inwestycji w Ratajczaka.
dodano: Czwartek, 2012.07.19 22:28
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarrb: Lukispn: Tylko czy warto omijać Kaponierę.
Warto by istniała alternatywa dla Kaponiery, i to nie tylko od strony wschodniej, Gdy ruch odbywa się normalnie węzeł taki jak Kaponiera to idealne rozwiązanie, ale w przypadku awarii na węźle cała komunikacja tramwajowa staje. Miasto pozbyło się Gajowej więc szybki dojazd służb ratunkowych z Franowa lub Głogowskiej (bo Pamiątkowa też jest przecież w planach do odstrzału) w to miejsce jest utrudniony, zwłaszcza gdy utworzy się już korek. Trasa na Szylinga stanowiłaby uzupełnienie i zawór bezpieczeństwa. Sam mieszkam na Jeżycach i wiem ile razy komunikację tu ratowało istnienie alternatywy: dojazd do reszty sieci bądź Dąbrowskiego bądź Kraszewskiego-Zwierzyniecką. Ten nowy łącznik dałby możliwość włączenia w ten zachodni fragment sieci także torów na Grunwaldzkiej (istniejące połączenie w ciągu Żeromskiego-Przybszewskiego jest za daleko od Centrum by tę funkcję pełnić.
dodano: Piątek, 2012.07.20 09:49
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Przemek: Popieram w 100% Brak możliwości przejazdu przez Towarową z powodu braku tego prawoskrętu sparaliżuje ruch tramwajowy na linii północ - południe i częściowo wschód -zachód. W perspektywie 18 miesięcy bez Kaponiery Towarowa z prawoskrętem MUSI działać!
dodano: Piątek, 2012.07.20 11:25, IP:178.183.186.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: Czytałem już wiele komentarzy internautów dotyczących potrzeby zbudowania prawoskrętu w Św.Marcin. Niestety nigdzie nie znalazłem stanowiska decydentów (MPK,ZTM,UMP) co o tym myślą. Wybudowanie tego prawoskrętu wydaje się rzeczą naturalną i konieczną. Nie wyobrażam sobie jak to będzie ale w przypadku jakiejś awarii całe Śródmieście będzie stało.
dodano: Sobota, 2012.07.21 17:02, IP:77.112.59.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~mihmih: Budowa tego łuku jest oczywista, ale od wielu lat ZDM ją blokuje. Muru się głową nie rozbije, nie da się i koniec. Ostatnio podejmuje się wiele absurdalnych decyzji w komunikacji miejskiej... jeśli chodzi o Kaponierę, sa nimi : -absolutny brak chęci utworzenia jakichkolwiek szlaków objazdowych - budowy łuku z Towarowej w prawo i ewentualnie dalej z Gwarnej w lewo -brak udrożnienia ulicy Dąbrowskiego dla tramwajów, którą pojedzie większość linii -ręczna zwrotnica od strony PST w stronę Dąbrowskiego bez możliwości montażu Tracka ...motorniczy MPK przyznają, że paraliż jest nieunikniony, bo któryś z prezesów ZDM straaaaasznie nie lubi tramwajów. Pytanie tylko, czy w 21 wieku w rozwiniętym kraju kaprys jakiegoś urzędasa może paraliżować całe miasto? W jakim mieście my żyjemy...
dodano: Poniedziałek, 2012.07.23 01:36, IP:78.251.174.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLesiu: Ten prawoskręt bardzo by się przydał, ale miasto go nie zbuduje :( (przynajmniej przed remontem Kaponiery). Przez półtora roku będziemy w mega korku stali i objeżdżali pół miasta przez to. Będzie horor
dodano: Poniedziałek, 2012.07.23 01:56
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~louis vuitton damier az: buy louis vuitton louis vuitton damier azur http://#nie_wklejaj_linkow#www.ptach.org
dodano: Sobota, 2015.05.16 16:38, IP:110.85.69.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta