blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Ławica pusta na zimę
ok
5
not ok
1
liczba odsłon: 1438

Nowy logotyp Ławicy. Dla niektórych to spadający samolot,

czy symbolizuje on powolny upadek lotniska?




























Poznańskie lotnisko Ławica traci sporo lotów w rozkładzie zimowym, nawet pomimo rozbudowy terminala pasażerskiego. Podobną tendencję możemy zauważyć także w innych polskich portach lotniczych, jednak na Ławicy strata ta jest duża i bardzo dotkliwa. Trzeba zastanowić się nad powodami, dla których nasze lotnisko nie jest tak atrakcyjne dla przewoźników jak Gdańsk, Wrocław czy Katowice.




Tegoroczny letni okres był dla Ławicy bardzo dobry. Dzięki Euro 2012 pobito wszelkie rekordy dotyczące ilości obsługiwanych pasażerów i liczby samolotów. Jednak wygląda na to, że podobnych wyników lotnisko długo nie będzie osiągać. Głównym powodem jest utrata połączeń oferowanych przez tanich przewoźników, bo to przecież oni przewożą większość pasażerów korzystających z Ławicy. Z lotów do Bolonii, Mediolanu-Bergamo, Madrytu, Edynburga i Palmy de Mallorca rezygnuje Ryanair, Wizzair nie będzie latał do Barcelony, Rzymu i Bourgas a Norwegian na główne lotnisko w Oslo - Gardermoen (przewoźnik ten przez to całkowicie wycofuje się z Poznania). Tracimy aż osiem destynacji, a do tego będzie mniej lotów do niektórych miast. Przykładem jest Wizzair, który na lotnisko Londyn Luton będzie latał sześć dni w tygodniu, zamiast cały tydzień. Efektem tego w środę z Ławicy będzie wylatywał tylko jeden samolot linii lowcostowych - do Londynu Stansted. 


Rozbudowany terminal pasażerski


W zimowym rozkładzie dominują głównie kierunki do Wielkiej Brytanii (siedem destynacji), Skandynawii (cztery destynacje, włączając loty SAS-u) oraz Niemiec (cztery destynacje - trzy Lufthansy i jedna Wizzaira). Poza tym z kierunków bardziej turystycznych pozostaje po jednym połączeniu do Rzymu, Barcelony i Paryża. Gdzie szukać przyczyn takich zmian? Jeżeli chodzi o połączenia na Majorkę czy do Bourgas, przyczyną jest sezonowość. Połączenia te zawsze znikają w rozkładzie zimowym i jest duża szansa, że powrócą w letnim. Przyczyną zniknięcia połączenia do Edynburga jest kwestia opłat lotniskowych na tym szkockim lotnisku, z którego całkowicie wycofał się Ryanair. Poza tymi dwoma bezpośrednimi powodami, są też inne - pośrednie. Ryanair uziemia na zimę około 20% swojej floty, podobnie jak Wizzair, co wiąże się z zaciskaniem pasa przez tych przewoźników. Obie linie obcinają także loty do Hiszpanii, ponieważ kraj ten podniósł opłaty lotniskowe. Jednak dlaczego z polskich portów to akurat Poznań traci najwięcej połączeń i, co więcej, nic nie dostaje w zamian?


Można odnieść wrażenie, że od momentu gdy Wizzair postanowił bazować swój samolot w Poznaniu, zarząd portu o nic więcej się nie postarał. W tamtym czasie to Ławica była nowoczesnym lotniskiem w porównaniu do Gdańska czy Wrocławia. Jednak teraz to Wrocław stał się bazą Ryanaira, Katowice starają się o bazowanie piątego samolotu Wizzaira a Gdańsk bazuje już trzy samoloty. Nie można też zapominać o nowym lotnisku Warszawa Modlin, które bardzo szybko uzyskuje nowe połączenia lowcostowe. Nie udało się także przez długi czas pozyskać nowego przewoźnika, oprócz wspomnianego Norwegiana, który jednak już w rozkładzie zimowym nie operuje. Na Ławicy nie istnieje także praktycznie ruch cargo. Terminal został rozbudowany wielkim kosztem, jednak nadal najważniejsza jego część, czyli odloty, pozostała bez zmian, których bardzo potrzebuje. Ani nowa sortownia bagażu ani stanowiska check-in nie są uruchomione. Dodatkowo, na czas zimy tani przewoźnicy nie wprowadzili żadnych sezonowych (narciarskich) połączeń, choć pojawiają się wzmianki o nowych połączeniach Eurolotu - do Popradu i Werony, właśnie na sezon zimowy. 

Nowoczesna sortownia bagażu. Kiedy zostanie uruchomiona? Nie wiadomo


Wydaje się, że Ławica została dawno prześcignięta i aktualnie prezentuje się najsłabiej z największych polskich portów lotniczych. Jest to problem nie tylko samego lotniska, ale także Poznania. Przecież większość turystów zagranicznych dociera do nas właśnie drogą lotniczą. Obecna siatka połączeń nie oferuje niczego ciekawego, łączy nas głównie z krajami do których emigrujemy zarobkowo, a nie jeździmy turystycznie. Chyba czas na zmiany w zarządzie portu i wprowadzenie tam ludzi, którzy pomogą wyjść z obecnej stagnacji i powalczyć o to, by poznańskie lotnisko było atrakcyjnym portem dla przewoźników oraz by coraz więcej pasażerów z niego korzystało. 



http://lukaszpkozlowski.blogspot.com/2012/09/awica-pusta-na-zime.html 




 
WASZE KOMENTARZE[1]
~: jak zawsze na wszystko najlepszym lekiem jest - podwyżka opłat, w tym przypadku lotniskowych, palanty
dodano: Środa, 2012.09.05 15:46, IP:46.238.78.XXX
ok
5
not ok
1
odpowiedz|usuń
~Andrzej D: Po przeczytaniu artykułu odnoszę wrażenie, że jego Autor myśli tendencyjnie. Z jednej strony pyta dlaczego Ławica nie jest atrakcyjnym portem lotniczym, z drugiej nie widzi w tym pytaniu błędu logicznego myślenia. Postaram się ja odpowiedzieć na to pytanie i zmienić je. Bo to nie Ławica ma problem.... to Poznań ma problem. Tu moje pytanie: co Poznań (poza Targami w ciągu całego roku) ma do zaoferowania - tak turystom jak i biznesowi? Odpowiedź raczej będzie można sprowadzić do jednego wyrazu: NIEWIELE. No to nie dziwmy się, że Ławica jest "nieatrakcyjna". I tu można "odbić piłęczkę" w stronę urzędu promocji miasta, do urzędników i firm, które powinny dbać o jak najwięcej "imprez maści wszelakiej" w Poznaniu. Przecież (co i w tym artykule przeczytałem) EURO sprawiło, że Ławica może bić rekordy. Ktoś może odpowie, że nie da się cały rok organizować wydarzenia, które przyciągną Gości. No ale wtedy pytanie o nieatrakcyjność Ławicy można sobie "odpuścić" w zupełności.
dodano: Środa, 2012.09.05 18:04, IP:83.8.197.XXX
ok
4
not ok
4
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Nie do końca się zgodzę. Poznań jest tak samo atrakcyjny jak Wrocław, nawet bardziej. To gdzie Wizzair bazuje samoloty, zależy od tego ile tak naprawdę miasto mu zaoferuje za to. A jak widać przekłada się to na połączenia czyli kolejne korzyści dla miasta - turystyczne i biznesowe. Trzeba tylko się postarać i przebić ofertę w negocjacjach z przewoźnikami. I odpowiednio dostosować opłaty lotniskowe. Nie jesteśmy Rzymem, gdzie każdy będzie chciał latać. Musimy się starać o przewoźników. Dużo połączeń samo wygeneruje odpowiedni ruch biznesowy i turystyczny.
dodano: Środa, 2012.09.05 18:23
ok
3
not ok
0
odpowiedz|usuń
~chrzanić grenzschutz: Moja noga na postanie na lotnisku POlskim przy tym co tam się dzieje to skandal. Chyba że na nielegalu z czystej złośliwośći.
dodano: Czwartek, 2012.09.06 02:20, IP:5.173.211.XXX
ok
1
not ok
2
odpowiedz|usuń
~: Moja noga nie postanie na lotnisku POlskim przy tym co tam się dzieje to skandal. Chyba że na nielegalu z czystej złośliwośći.
dodano: Czwartek, 2012.09.06 02:20, IP:5.173.211.XXX
ok
2
not ok
1
odpowiedz|usuń
~Ewelina: mamy natomiast stadion z nieustająco zmienianą murawą
dodano: Niedziela, 2012.11.11 18:53, IP:95.108.114.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: najgorsze lotnisko w Polse nie dosc ze drogie to czlowiek nie moze latac do wlasnego miasta tylko po innych gratuluje polityki
dodano: Wtorek, 2015.08.11 15:28, IP:90.149.136.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta