blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I)
ok
6
not ok
4
liczba odsłon: 1698

Kierowcy parkują gdzie popadnie. Współczesny rozwój przemysłu doprowadził do tego, że wiele rodzin ma już nie jeden samochód, ale dwa lub nawet trzy. Jednocześnie każdy z nich chciałby dojechać do centrum i zaparkować przed budynkiem, w którym ma coś do załatwienia. Miejsc parkingowych nie wystarcza jednak dla wszystkich, ponieważ sto lat temu nikt nie przewidywał takiego wzrostu liczby samochodów. 


Miasta zatem rozpoczęły porządkowanie miejsc parkingowych w centrach i tworzenie Stref Płatnego Parkowania, które miały nie tylko przynieść zysk, ale także uregulować problem wiecznie zastawionych chodników i zniszczonych trawników. W końcu miały doprowadzić do tego, by wjazd samochodem do centrum był ograniczony, a preferowany był transport zbiorowy. Taka też Strefa Płatnego Parkowania (później nazywaną przeze mnie SPP) funkcjonuje w Poznaniu. Czy SPP spełnia swoje zadanie?

Obecnie obowiązująca SPP w Poznaniu (www.zdm.poznan.pl)




Moim zdaniem SPP nie spełnia swojej funkcji. W dalszej części postaram się wyjaśnić dlaczego i jaka rewolucja byłaby jej potrzebna.

Ścisłe centrum Poznania to rejon Starego Rynku. W tym fyrtlu parkowanie powinno być jak najmniej atrakcyjne. A jak jest teraz? Jako kierowca, mający do załatwienia sprawę na Starym Rynku, szukałbym miejsca tuż przy nim, ponieważ i tak zapłacę tyle samo, ile zapłaciłbym  parkując auto na przykład na ulicy Wieniawskiego. To bardzo poważny błąd poznańskiej SPP - jest ona źle podzielona. Nie zachęca do parkowania tam, gdzie miejsc jest dużo. W efekcie, ulice dochodzące do Starego Rynku, takie jak Szkolna czy Wielka, są cały czas zastawione samochodami. 


Ulica Wrocławska (fot. PieEetrek)










Poznań nie posiada obecnie ładnego, szerokiego dojścia do rynku, gdyż nawet ulica Wrocławska, która w planach ma zostać deptakiem, jest pełna aut. W takich miastach jak Kraków czy Wrocław, większość ulic wokół rynku, od dawna jest zamknięta dla ruchu albo miejsc parkingowych jest bardzo mało. SPP powinna być tak podzielona, aby kierowcy byli zachęcani do parkowania na przykład na ulicy Wieniawskiego i stamtąd dostawali się na Stary Rynek. 

Proponuję zatem by czerwona, najdroższa podstrefa, obowiązywała tylko w okolicach Starego Rynku, czyli ścisłego centrum miasta. Powinna także działać 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Tylko wtedy skutecznie zniechęcimy do parkowania w tym rejonie i zachęcimy do korzystania z komunikacji miejskiej. Oto, jak moim zdaniem powinny wyglądać podstrefy w centrum:


Kolorem czerwonym - najdroższa podstrefa parkowania wokół Starego Rynku

Kolorem żółtym - podstrefa tańsza, w centrum miasta


ul. Góra Przemysła (fot. PieEetrek)










Oto pierwsza część rewolucji, do jakiej moim zdaniem powinno dojść. Sam teren Starego Rynku (który powinny wyznaczać ring ulic Garbary, Zielona, Strzelecka, Podgórna, Al. Marcinkowskiego, Solna), powinien być podstrefą najdroższą w całym mieście, obowiązującą całą dobę przez cały tydzień. Z roku na rok, kolejne ulice powinny być zamykane dla ruchu, a na nich tworzone deptaki. Nie wpłynie to w żaden sposób na pogorszenie atrakcyjności tego terenu, a wręcz przeciwnie - spowoduje, że poruszanie się pieszo będzie o wiele przyjemniejsze. Wyżej wspomniany ring ulic, powinien być w przyszłości swoistym objazdem wokół Starego Rynku. Oczywiście dla mieszkańców powinna obowiązywać niewielka opłata, w wysokości około 10 złotych miesięcznie za miejsce parkingowe przy kamienicy (o ile miejsca nie ma na podwórku lub w podziemnym garażu). 


Zaznaczona przeze mnie żółta podstrefa, powinna być znacząco tańsza (na tyle, by rzeczywiście się opłacała) i obejmować teren pomiędzy ulicami Królowej Jadwigi od południa, torami kolejowymi od zachodu, Solną i Krzywoustego od północy i Wartą od wschodu. Obowiązywać powinna od godziny 8 do 19, od poniedziałku do piątku. Można by się zastanowić nad działaniem siedmiodniowym, co ponownie promowałoby komunikację zbiorową. Jednakże musimy pamiętać, że centrum miasta oferuje różnorakie rozrywki, przeznaczone także dla rodzin z dziećmi. Dla nich, jedyną komfortową opcją transportu jest samochód. Podstrefa siedmiodniowa w tym rejonie, mogłaby ich zniechęcić do uczestniczenia w organizowanych przez miasto wydarzeniach. Z tego powodu optowałbym za opcją pięciodniową. 


W ten sposób zreorganizowana SPP w Poznaniu spełniałaby swoje zadania w centrum. Skutecznie zniechęcałaby kierowców do parkowania tam, gdzie jest to najbardziej niewskazane, czyli w rejonie Starego Rynku. Umożliwiałaby jednocześnie stopniowe i konsekwentne zamykanie ulic tego fyrtla dla samochodów oraz tworzenie deptaków. Dzięki takim krokom, rejon rynku otrzymałby nowe przestrzenie do realizacji wielu funkcji kulturalnych, gastronomicznych i rekreacyjnych. 


Zapraszam do komentowania i polubienia mojego bloga na facebooku:

http://lukaszpkozlowski.blogspot.com/2012/01/rewolucja-w-strefie-patnego-parkowania.html

https://www.facebook.com/pages/Z-pasji-do-Poznania/192679060768229


 
WASZE KOMENTARZE[1]
~MalyAmator: Bardzo ciekawy artykuł. Założenia słuszne ALE wysokość opłat za SPP jest regulowana ustawami rządowymi, samorząd nie może od swego "widzi mi się" zmieniać opłat. Co do samej strefy to uważam że jest słuszna i potrzebna, wystarczy spojrzeć na naszych zachodnich sąsiadów. Pełnym dopełnieniem polityki transportowej powinny być parkingi park and drive oraz miejskie parkingi podziemne (wiem, pieniądze). Polecam przestudiować dokument "Polityka transportowa miasta Poznania" a, dokładniej dokument o parkingach. Co na to Focus ?
dodano: Niedziela, 2012.09.23 17:03, IP:79.186.66.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~zygmunt: Popieram strefe opłata w czerwonej strefie 20 zł za godz tam się parkuje dla przyjemnosci przykład wjazd na teren cmentarza 20 zł Jeżeli ktość tam cość załatwia niech go podwiezie znajomy i odjeżdza będzie więcej luzu i opłaty w soboty i niedziele
dodano: Poniedziałek, 2012.09.24 09:57, IP:77.65.94.XXX
ok
1
not ok
2
odpowiedz|usuń
~Autor: ~MalyAmator: Bardzo ciekawy artykuł. Założenia słuszne ALE wysokość opłat za SPP jest regulowana ustawami rządowymi, samorząd nie może od swego "widzi mi się&...
Nie ma czegoś takiego jak ustawy rządowe.
dodano: Niedziela, 2012.10.21 22:34, IP:80.53.250.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~o_Onufry: Liczę na Poznań - Poznaniaków czyli Wielkopolan. U nich zawsze był wzorowy - jak na polskie warunki - porządek i rychło patrzeć jak władze zastosują się do proponowanych zmian.
dodano: Niedziela, 2014.09.07 12:02, IP:78.8.97.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Wiechu: Panie Grobelny! Od czasu przedstawienia propozycji mija dwa lata i co?
dodano: Niedziela, 2014.09.07 12:03, IP:78.8.97.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarespe: A ja jestem zwolennikiem całkowitej likwidacji strefy parkowania. Uważam, że miasto (w tym przypadku firma POZnan*) ma obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych poprzez budowę podziemnych, płatnych powiedzmy 1,5 zł/h parkingów w centrum miasta (istnieje tylko jeden, miejski) i w ten sposób usunięcia miejsc parkingowych z tych rejonów, gzie parkowanie jest dokuczliwe. Co do ulic znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu Starego Rynku widziałbym takie właśnie rozwiązanie. Im mniej opłat, im mniej nakazów a więcej wolności - tym lepiej.
dodano: Niedziela, 2014.09.07 16:18
ok
8
not ok
36
odpowiedz|usuń
avatarespe: Pańska propozycja i Pańskie rozumowanie już na samym początku obarczone jest poważnym błędem (myślę systemowym). Zadaniem urzędników w demokratycznym kraju nie powinno być administracyjne zmuszanie Poznaniaków do korzystania bardzo drogiej i niewydolnej komunikacji miejskiej tylko stworzenie takich warunków (cena, dostępność w najdalszych zakątkach aglomeracji) by Poznaniacy świadomie pozostawiali auto w domu wiedząc, że tramwajem dojadą szybciej i taniej. A tak nie jest. Bilet 40-minutowy lub jednoprzejazdowy kosztuje ponad 4 zł. To w zasadzie kończy dyskusję na temat konkurencji komunikacji publicznej względem samochodu.
dodano: Niedziela, 2014.09.07 16:21
ok
10
not ok
36
odpowiedz|usuń
avatarMelaniS: 10 zł to stanowczo za mało dla mieszkańca zagracającego chodnik czy podwórko przed kamienicą czy blokiem. Wiele chodników można by oddać pieszym oraz zazielenić, a wiele podwórek przekształcić w piękne zielone ogródki, gdyby usunąć z nich puszki. Samochody powinny zamieszkiwać w garażach, a nie na ulicach. Jeśli nie ma wystarczającej ilości garaży, śmierdośladów należy się pozbyć. W państwach rozwiniętych coraz więcej ludzi rezygnuje z wątpliwego luksusu posiadania własnego auta i w razie sporadycznej konieczności odbycia dalszej podróży korzysta z wypożyczalni aut, a na co dzień porusza się po mieście transportem publicznym bądź rowerem.
dodano: Niedziela, 2014.09.07 19:50
ok
0
not ok
1
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta