blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II)
ok
5
not ok
3
liczba odsłon: 2721

W pierwszej części przedstawiłem mój pomysł na Strefę Płatnego Parkowania (SPP) w centrum miasta. (Do przeczytania tu: http://http://epoznan.pl/blogi-blog-71-1542 lub tu: http://http://lukaszpkozlowski.blogspot.com/2012/01/rewolucja-w-strefie-patnego-parkowania.html ). Nie ukrywam, że był to swoisty powrót do przeszłości (z pewnymi zmianami), gdyż proponowany przeze mnie model obowiązywał w Poznaniu kilka lat temu. Jednak proponowana przeze mnie "rewolucja", nie dotyczy tylko centrum, gdyż dla miasta wielkości Poznania jest to zasięg zbyt mały. Gdy spojrzymy na obecny zasięg podstref, możemy zauważyć, że obejmują one jedynie centrum oraz część Jeżyc. 


Obecny zasięg strefy parkowania (www.zdm.poznan.pl)



W Poznaniu, najdroższa podstrefa jest zbyt duża. Kierowca nie jest w jakikolwiek sposób zachęcony do zaparkowania auta na przykład na Jeżycach i kontynuowania podróży do centrum komunikacją miejską. Nie ma różnicy, gdzie zaparkuje swój samochód, ponieważ obojętnie, czy będzie to na ulicy Wielkiej, czy na Zwierzynieckiej, zapłaci tyle samo. Na Jeżycach istnieją podstrefy żółta i zielona, jednak są one zbyt małe by w istotny sposób wpłynąć na kierowców i zachęcić ich do zmiany środka komunikacji. 


Południową granicą obecnej strefy, jest ulica Królowej Jadwigi. Takie wyznaczenie SPP spowodowało istny koszmar na Wildzie. Ulice Wierzbięcice i Górna Wilda oraz pomniejsze uliczki, są całkowicie zastawione samochodami. Większość osób pracujących w centrum, zostawia w tym miejscu auta i pieszo, bądź tramwajem, udaje się do miejsca pracy. Efektem tego jest brak miejsc dla osób, które do załatwienia sprawy na samej Wildzie. Prowadzi to do sytuacji, w której nie ma dnia, by tramwaj kursujący na Górnej Wildzie, nie był zablokowany przez źle zaparkowany samochód, którego właściciel na chwilę wyskoczył do banku. Podobnie zastawione są ulice Łazarza i Grunwaldu.


Kolor czerwony - najdroższa podstrefa

Kolor żółty - średnia podstrefa

Kolor zielony - najtańsza podstrefa


















Moją propozycją jest  ustalenie najtańszej, zielonej podstrefy na terenie obejmującym II ramę komunikacyjną miasta. Na zdjęciu obok rozrysowałem proponowany przeze mnie podział SPP w mieście.



Czerwona podstrefa, jak już pisałem wcześniej, powinna obejmować teren przyległy do Starego Rynku, między ulicami Solną, Garbarami, Podgórną i Alejami Marcinkowskiego. Powinna ona działać 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Drugi obszar, który powinna obejmować, to Ostrów Tumski. Fyrtel ten, jako wartościowy turystycznie, także powinien zostać uchroniony przez mnóstwem zaparkowanych samochodów, do czego mogłoby dojść, gdyby strefa kończyła się na Warcie (patrz: Górna Wilda i Wierzbięcice).


Żółta podstrefa, powinna obejmować obszar ograniczony I ramą komunikacyjną, czyli centrum miasta (porównaj: http://lukaszpkozlowski.blogspot.com/2012/01/rewolucja-w-strefie-patnego-parkowania.html)


Jednak główną ideą, jest wprowadzenie ogromnej, najtańszej podstrefy zielonej.  Powinna ona obejmować teren objęty II ramą komunikacyjną. Dzięki takiemu rozwiązaniu, uporządkowana zostałaby kwestia parkowania na Wildzie, Łazarzu i Jeżycach. Co więcej, odległość pomiędzy początkiem SPP a centrum, jeszcze bardziej uatrakcyjniłaby poruszanie się komunikacją miejską. Taka strefa, połączona z mądrze rozmieszczonymi parkingami buforowymi oraz parkingami typu Park&Ride, stałaby się podstawą do zmniejszenia natężenia ruchu w centrum. 


Samochód uniemożliwia przejazd tramwaju numer 9 na ulicy Górna Wilda (fot. epoznan.pl)

Należy jasno powiedzieć, że sama SPP nie jest receptą na wszystkie problemy Poznania związane z ruchem w mieście. Aby odpowiednio zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji, muszą mieć oni gdzie zostawić samochód, a w cenie parkingu, mieć zagwarantowany bilet na tramwaj lub autobus. Należy zadbać także o konsekwencję w karaniu kierowców, którzy parkują w miejscach do tego nieprzeznaczonych. 


Moja propozycja przewiduje także dalszy rozwój strefy. W przyszłości, SPP powinna objąć tereny Grunwaldu oraz Śródki, a Stary Rynek powinien być całkowicie wyłączony z ruchu. Podstrefa żółta powinna wtedy zostać zastąpiona czerwoną, a część zielonej - żółtą. Pozwoliłoby to na stopniową rewitalizację kolejnych dzielnic miasta. 


Jak inaczej upiększać ulice, jeśli nie poprzez porządkowanie systemu parkowania na nich? Jak można tworzyć skwery, skoro są one rozjeżdżane przez kierowców? Proponowana przeze mnie strefa, pozwoliłaby utworzyć w przyszłości ciąg deptaków od Rynku Wildeckiego, poprzez ulicę Górna Wilda, do Starego Rynku. Dzięki temu, Poznań miałby szansę przyciągnąć turystów nie tylko do centrum, ale także do bogatych historycznie innych dzielnic, po których obecnie trudno ich oprowadzać.


Zachęcam do śledzenia mojego bloga także na Facebooku:

https://www.facebook.com/pages/Z-pasji-do-Poznania/192679060768229 




 
WASZE KOMENTARZE[1]
~pan Wołodyjowski: PODAJ SOBIE RĘKĘ Z RADNYM SZAMBO.STREFA NAJLEPIEJ DO LUBONIA...WIĘC KLĘKAJ DO MIECZA!
dodano: Poniedziałek, 2012.09.24 12:20, IP:83.238.212.XXX
ok
10
not ok
6
odpowiedz|usuń
~swojak: Pomysł dobry. Od kiedy City Park przy ul. Ułanskiej wprowadził płatny wjazd na swój teren wszystkie cwane gapy zastawiają pobliskie ulice, chodniki, podwórka. Moimi faworytami są pracownicy zkzl, ztm oraz urzednicy GDDA którzy blokuja miejsca na chodnikach od 8 do 16 czyli tak jak są w pracy!!!!!!STREFA NA ŁAZARZU JAK NAJSZYBCIEJ!!!!!!
dodano: Poniedziałek, 2012.09.24 19:07, IP:85.221.145.XXX
ok
6
not ok
1
odpowiedz|usuń
~Autor: Jestem za tym aby na Górnym Łazarzu parkowanie kosztowało 30 zł / godz a mieszkańcy niech płacą abonament 30 zł / rok .
dodano: Poniedziałek, 2012.09.24 22:15, IP:85.221.162.XXX
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: No właśnie to jest cel. Wprowadzić opłaty dla przyjezdnych, tych co mieszkają pod miastem a nie dla mieszkańców. I to trzeba rozdzielić.
dodano: Środa, 2012.09.26 06:34
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~OPORNIK: ZROBIĆ STREFE NA RATAJACH,WINOGRADACH I PIĄTKOWIE BEDZIE WIĘCEJ KASY DLA WSZYSTKICH DARMOZJADÓW.
dodano: Piątek, 2012.10.26 12:43, IP:81.219.184.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta