blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Jak poszerzać strefę to z głową
ok
4
not ok
3
liczba odsłon: 1496

Codzienna sytuacja na ulicy Górna Wilda

Władze Poznania zapowiedziały poszerzenie strefy płatnego parkowania o kolejne dzielnice - Wildę oraz Łazarz. O ile jestem jak najbardziej za powiększeniem strefy, o tyle mam duże obawy, że znowu będzie to głównie forma łatania budżetu, a nie rzeczywista próba poprawy życia mieszkańców tych dwóch dzielnic. Nie można oprzeć się wrażeniu, że władze miasta wprost nie mogą się doczekać aż każda moneta, jaką wrzucimy do parkomatów w Poznaniu, zasili opustoszałą miejską kasę.  



Wprowadzenie SPP w centrum miasta najbardziej odczuła Wilda. To jej uliczki stały się miejscem parkowania setek Poznaniaków pracujących w centrum. Ostatnio dziki parking utworzył się także na terenie tak zwanych "wolnych torów". Doszło do tego, że ciężko było znaleźć miejsce do parkowania, gdy miało się coś do załatwienia w tej dzielnicy.

Obecny zasięg SPP w Poznaniu


Teraz receptą na to ma być strefa płatnego parkowania. W założeniu, ma ona uporządkować kwestie parkowania w dzielnicach, ułatwić, a czasem wręcz umożliwić parkowanie mieszkańcom. Ma to być także zachęta dla Poznaniaków pracujących w centrum do korzystania z komunikacji miejskiej i zostawiania samochodów na parkingach buforowych. Dopiero ostatnim, najmniej ważnym, celem powinien być zarobek miasta. Niestety, wygląda na to, że strefa na Wildzie oraz Łazarzu ma przede wszystkim być kolejną formą wyciągania pieniędzy z kieszeni mieszkańców. Co prawda z pewnością poprawi się komfort parkowania mieszkańców tych dzielnic, którzy za małą miesięczną opłatą będą w końcu mieli gdzie zostawić swoje auta, jednak problem parkowania przeniesie się ponownie poza granice strefy. Razem z jej poszerzaniem powinny być tworzone parkingi buforowe przy pętlach lub przystankach tramwajowych, a tych brak. Osoba jadąca spod Poznania, swoje auto zostawi na Grunwaldzie, bądź Dębcu, zajmując miejsca mieszkańcom. I w ten sposób problem nadal pozostaje, tylko jest przesunięty dalej od centrum.


Wytyczyć SPP jest prosto, jednak stworzyć działający system parkowania w Poznaniu już trudniej, jak widać. Razem z SPP powinny powstawać parkingi buforowe, z których kupon powinien umożliwiać poruszanie się komunikacją miejską. Jeżeli tego nie ma,  miasto nie powinno powiększać strefy, gdyż jedynie pobiera kolejne pieniądze z kieszeni podatnika, a nie poprawia życia mieszkańcom. Brakuje także jakiejkolwiek współpracy pomiędzy SPP a komunikacją miejską. Kierowca oprócz parkowania, musi jeszcze płacić za przejazd tramwajem lub autobusem. To z pewnością nie zachęca do korzystania z niej, a znajdzie się więcej osób, które będą szukały miejsca do zaparkowania za darmo. 


Oczywiście, na planowanym poszerzeniu skorzystają mieszkańcy Wildy i Łazarza, ale należy patrzeć szerzej, czego mam wrażenie miasto nie robi. O tym jak według mnie powinna wyglądać strefa płatnego parkowania w Poznaniu pisałem TU. Obecnie część tego pomysłu się realizuje, tylko niestety najpierw miasto chce pobierać pieniądze, a następnie tworzyć udogodnienia dla mieszkańców, a to błąd. Bo Strefa Płatnego Parkowania ma służyć mieszkańcom, a nie kasie miasta.

 
WASZE KOMENTARZE[1]
~aa: Czy jest strefa czy nie i tak wolnych miejsc jak na lekarstwo.
dodano: Środa, 2012.10.31 17:26, IP:195.80.129.XXX
ok
5
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: a co będzie następną bonanzą gdy SPP oprze się już o administracyjną granicę miasta ? Będą opłaty za słońce... wiatr i podatek za miejskie gołębie ? Znając pazerność włodarzy to z pewnością wymyślą dodatkowe opłaty.
dodano: Środa, 2012.10.31 17:36, IP:85.221.162.XXX
ok
3
not ok
1
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Tak naprawdę, to właśnie o to chodzi, by SPP było korzystna dla mieszkańców i miasta i całej aglomeracji. Obecnie tak nie jest i to powoduje negatywne nastawienie wobec SPP.
dodano: Środa, 2012.10.31 17:43
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~aa: Lukispn: Tak naprawdę, to właśnie o to chodzi, by SPP było korzystna dla mieszkańców i miasta i całej aglomeracji. Obecnie tak nie jest i to powoduje negatywne...
to raczej mieszkancy sa <korzystni>dla SPP i o to chodzi w tym balaganie.
dodano: Środa, 2012.10.31 17:56, IP:195.80.129.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~saygone: "Co prawda z pewnością poprawi się komfort parkowania mieszkańców tych dzielnic, którzy za małą miesięczną opłatą będą w końcu mieli gdzie zostawić swoje auta." Nie wiem czy autor tego tekstu mieszka w granicach SPP ale to w sumie nie jest ważne. Ważne jest to że SPP nie powoduje tego że mieszkańcom się łatwiej parkuje. Niestety ale jest gorzej niż było kiedyś. Prostym przykładem jest podział stref czerwonej, zółtej i zielonej na sektory. Nie wiem co za matoł to robił ale w większości tych sektorów a tym bardziej w ścisłym centrum jest bardzo ciężko znaleźć miejsce o którejkolwiek godzinie. Krew człowieka zalewa jak widzi auta parkujące gdzie bądź pod Urzędem Miasta i pytając pracownika SPP dlaczego tego nie zgłaszając Strażnikom Miejskim słyszymy tylko "to nie jest w naszych kompetencjach, my zajmujemy się tylko autami parkującymi w liniach strefy". I takie w koło macieju zwalanie przez SPP na SM i na odwrót.
dodano: Środa, 2012.10.31 18:32, IP:79.189.219.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Mieszkańcem strefy nie jestem (ale na nią czekam na Wildzie), o tym, że jest lepiej wiem od mieszkańców Jeżyc, na których strefa się pojawiła. Niestety obecna strefa czerwona to rzeczywiście jest błąd. Pisałem o tym tutaj: LINK Dlatego mówie, SPP powinna być robiona z głową. I nie tylko dla zarobku.
dodano: Środa, 2012.10.31 20:24
ok
0
not ok
2
odpowiedz|usuń
~aa: Co za dyrdymaly pan wypisuje.Na osiedlach nie ma gdzie popoludniu auta postawic.Nikt mnie nie przekona o slusznosci SPP.Parkingi <buforowe> wg mnie to tez jeden wielki niewypal.A glowy niech do tego pan nie miesza <z Glowa>Tu o KASE chodzi. Nie o wygode Narodu.
dodano: Środa, 2012.10.31 20:50, IP:195.80.129.XXX
ok
1
not ok
2
odpowiedz|usuń
~Autor: również jestem za strefę parkowania na Wildzie - ale nie w takim zakresie jak Pan zaznaczył na mapce. Moim zdaniem strefa powinna przebiegać i dotyczyć ulic gdzie przejezdza trawmaj : wierzbiecice, gorna wilda, 28 czerwca. Myślę, że można by zacząć od tego i zobaczyć jakie będą efekty. To są najbardziej reprezentatywne i widoczne ulice - fajnie byłoby móc się nimi przejść nie napotykająć zewsząd zaparkowanych samochodów. Obecny widok powoduje że Wilda wygląda jak slumsy - obecnie to darmowy parking dla całego Poznania.
dodano: Środa, 2012.10.31 20:57, IP:79.173.4.XXX
ok
2
not ok
2
odpowiedz|usuń
~Autor: ~aa: Co za dyrdymaly pan wypisuje.Na osiedlach nie ma gdzie popoludniu auta postawic.Nikt mnie nie przekona o slusznosci SPP.Parkingi wg m...
a Pan pewnie musi parkować auto pod oknem nie? w dupach się poprzewracało
dodano: Środa, 2012.10.31 20:58, IP:79.173.4.XXX
ok
1
not ok
6
odpowiedz|usuń
~aa: ~Autor: a Pan pewnie musi parkować auto pod oknem nie? w dupach się poprzewracało...
mi sie tak przewrocilo ze sprzedalem auto.turlam sie komunikacja miejska.i pewnie jestem <nienormalny> bo jestem zadowolony.pozdrawiam
dodano: Środa, 2012.10.31 21:04, IP:195.80.129.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~aa: ~Autor: a Pan pewnie musi parkować auto pod oknem nie? w dupach się poprzewracało...
jeszcze o parkowaniu pod oknem.zawsze bylem tego przeciwnikiem.w latach 70tych,gdy budowano osiedla kladziono nacisk na tereny zielone.teraz wyrywa sie kazdy skrawek trawnika zeby <nowobogaccy>mogli auta parkowac <przy balkonie>
dodano: Środa, 2012.10.31 21:09, IP:195.80.129.XXX
ok
1
not ok
2
odpowiedz|usuń
~zwykły Polak: ~Autor: a co będzie następną bonanzą gdy SPP oprze się już o administracyjną granicę miasta ? Będą opłaty za słońce... wiatr i podatek za miejskie gołębie ?...
Za oczekiwanie na tramwaj, na przystanku
dodano: Czwartek, 2012.11.01 12:22, IP:83.7.9.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarTREK: W tej kwestii zgadzam się z focusem - z tzw. poznańskiego Śródmieścia (Centrum, Jeżyce, Wilda, Łazarz) powinny zniknąć wszystkie urzędy. Powinien to być obszar rekreacyjny, wizytówka i turystyczny produkt eksportowy miasta, w którym dominowałyby mieszkania wynajmowane i to raczej singlom niż rodzinom.
dodano: Czwartek, 2012.11.01 15:47
ok
4
not ok
7
odpowiedz|usuń
~Michał: Bardzo mądry tekst. Sedno problemu SPP w Poznaniu.
dodano: Czwartek, 2012.11.01 22:26, IP:77.255.219.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~pan Wołodyjowski: ŁUKASZU!ZA DURNE IDEE KLĘKAJ DO MIECZA!
dodano: Piątek, 2012.11.02 07:39, IP:83.8.58.XXX
ok
6
not ok
1
odpowiedz|usuń
avatarTREK: Skąd same minusy pod moim komentarzem? Przywilej urodzenia się w jednym z najlepszych polskich miast ma też swój koszt - imigranci mają pełne prawo modyfikować zastaną rzeczywistość. Poznań nie jest i już nigdy nie będzie miasteczkiem w którym nic się nie zmienia, jest cisza i spokój (jak chcecie w takich mieszkać to zapraszam - tylko liczcie się z życiem na zasiłku, bo miejsc pracy brak) - mobilni, przebojowi mieszkańcy muszą mieć miejsce spotkań, gdzie nie będzie ograniczeń w postaci np. ciszy nocnej.
dodano: Piątek, 2012.11.02 16:29
ok
1
not ok
3
odpowiedz|usuń
avatarfocus: TREK: W tej kwestii zgadzam się z focusem - z tzw. poznańskiego Śródmieścia (Centrum, Jeżyce, Wilda, Łazarz) powinny zniknąć wszystkie urzędy. Powinien to b...
Dziękuję. Niestety włądze jak zwykle zabierają się od d* strony: LINK
dodano: Sobota, 2012.11.03 10:39
ok
0
not ok
2
odpowiedz|usuń
~pan Wołodyjowski: focus: Dziękuję. Niestety włądze jak zwykle zabierają się od d* strony: LINK...
DOMINIKU!KLĘKNIJ GRZECZNIE DO MIECZA!
dodano: Sobota, 2012.11.03 11:22, IP:83.8.13.XXX
ok
2
not ok
1
odpowiedz|usuń
avatarrb: Lukispn: Mieszkańcem strefy nie jestem (ale na nią czekam na Wildzie), o tym, że jest lepiej wiem od mieszkańców Jeżyc, na których strefa się pojawiła. Niestet...
Ja mieszkam na Jeżycach. Podstawowym zauważalnym efektem działania SPP jest zajmowanie przez samochody każdego wolnego skrawka terenu poza pasem drogowym, gdzie miasto nie może ściągać haraczu naliczanego w "czerwonej strefie". Zaś argument o uporządkowaniu parkowania jest też naciągany. Wytyczenie miejsc parkingowych nie jest przecież równoznaczne z wprowadzeniem SPP.
dodano: Sobota, 2012.11.03 18:41
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
~zbyszek_lip.: Nie wiem na ile pamiętasz czasy wice prezydenta Klepki (1998-2002) ale w tedy podział podstref był logiczny parkingi buforowe (między strefą a obszarem nieobjętym), dla których P+R to dodatek, mniejsza o ich rozłożenie, ale kosztowały one 1/2 ceny w strefie zielonej. Wtedy to miało sens i zadziałało. Generalnie masz rację zacząć się powinno od powstania nowych parkingów buforowych przy planowanej granicy stref, a obecne przekształcić jako funkcjonujące tzw Park and Walk, stosując zachętę w postaci ceny-80% strefy czerwonej.
dodano: Sobota, 2012.11.03 21:26, IP:80.53.250.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~mieszkaniec Łazarza: Nie wiem w jaki sposób ma mi niby pomóc strefa. Będę musiał płacić dodatkowo 10zł miesięcznie a z miejscem i tak będzie problem (bo radni chcą drastycznie zredukować ich ilość). Mogą wprowadzić strefę pod warunkiem przeprowadzenia odpowiednich inwestycji (budowa kilku wielopoziomowych parkingów na Łazarzu, wtedy będzie można zwolnić trochę miejsca na chodnikach). Bez tego będzie jeszcze gorzej niż jest teraz. I proszę nie zganiać na osoby dojeżdżające do pracy - jest długi weekend, środek nocy a na mojej ulicy ani jednego wolnego miejsca - wszystko zajęte przez mieszkańców. I tak jest codziennie, nieważne czy to dzień roboczy czy święto, rano i w nocy. Aktualnie samochody parkują skośnie po obu stronach jezdni (ulica jednokierunkowa) - radni chcą zmiany na parkowanie równoległe (po jednej stronie, po drugiej ma być kontrapas dla rowerzystów). Nie trzeba być inżynierem by zauważyć że liczba miejsc parkingowych zmniejszy się kilkakrotnie - by żyło się lepiej...
dodano: Niedziela, 2012.11.04 01:40, IP:77.65.32.XXX
ok
3
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Amen: TREK: Skąd same minusy pod moim komentarzem? Przywilej urodzenia się w jednym z najlepszych polskich miast ma też swój koszt - imigranci mają pełne prawo mo...
Proponuję Stadion Miejski....
dodano: Niedziela, 2012.11.04 10:47, IP:95.108.122.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Dokładnie, kiedyś podział by logiczny. Dlatego proponowane przeze mnie rozwiązania w dwóch wpisach o strefie, to tak naprawdę w pewnym sensie powrót do tego co było.
dodano: Poniedziałek, 2012.11.05 17:35
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarespe: Jakim prawem firma POZnan* zdziera z Poznańczyków haracz za parkowanie samochodów przed miejscem zamieszkania. Może firma najpierw pobudowałaby parkingi pozdziemne nie ograniczając jednocześnie ilości miejsc parkingowych na ulichach, polityka tej firmy póki co polega tylko na poszerzaniu strefy nie dając nic w zamian. By żyło się lepiej.
dodano: Poniedziałek, 2012.11.05 17:41
ok
1
not ok
1
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta