blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy!
ok
5
not ok
7
liczba odsłon: 2245

Strategia Rozwoju Rzeki Warty, ogłoszona kilka dni temu przez prezydenta Ryszarda Grobelnego, to ogromna szansa na powrót Poznania nad Wartę. Sam projekt, przygotowany przez holenderskich specjalistów, wygląda jak marzenie. Stare koryto odkopane, Chwaliszewo ponownie wyspą, mnóstwo kładek, nowe mosty, marina. Najbardziej cieszy mnie wizja odkopania Starego Koryta rzeki, które od 50 lat jest niezagospodarowane, a decyzja o jego zakopaniu, w mojej opinii była chyba najgorszą w historii miasta. Realizacja planów zawartych w strategii ma przebiegać do 2030 roku, co daje nam dużo czasu na szukanie środków i inwestorów. Jednak czy musimy aż tyle czekać, by Warta stała się dostępna dla Poznaniaków? 


Wizualizacja przygotowana przez holenderskie biuro KuiperCompagnons


Poznań, jako bodajże jedyne z większych miast naszego kraju, zupełnie odwrócił się od rzeki i pozostawił ją samą sobie. Dopiero od kilku lat, głównie głosem różnorakich organizacji społecznych (także mojego stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania), temat ten jest poruszany. Niedawno rozpoczęły się pierwsze prace nad Wartostradą, czyli ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż Warty. Jednak obecnie został zrealizowany tylko jej pierwszy etap, na poznańskim Szelągu. Koryto na odcinku wzdłuż Starego Miasta jest cały czas niezagospodarowane i często też niedostępne dla Poznaniaków. W zeszłorocznym głosowaniu nad budżetem obywatelskim Wartostrada zajęła drugie miejsce, więc jest ogromna szansa, że pojawią się kolejne środki na realizację tego projektu. Musimy sobie w końcu zadać pytanie, czy w budżecie miasta nie ma 20, może 30 milionów złotych na udostępnienie koryta Warty mieszkańcom?


Teren centrum miasta, który aż prosi się o inwestycje


Świetnym porównaniem na to, jak atrakcyjny może stać się teren nadwarciański, jest Wyspa Małgorzaty w Budapeszcie. Znajdujące się na niej drogi rowerowe i joggingowe (wyspa jest nimi wręcz otoczona) są  oblegane przez Węgrów, a sama wyspa tętni życiem. Z istniejącymi na niej zabytkami, jest obowiązkową atrakcją turystyczną i miejscem gdzie miło można spędzać czas. Czy koryto wokół Ostrowa Tumskiego nie może być zagospodarowane w taki sam sposób? W Warszawie czy Krakowie teren nadrzeczny jest zagospodarowany w formie bulwarów. Jeszcze lepszym przykładem jest Wrocław, który "żyje" rzeką, a wiele wysp i kanałów to fantastyczna atrakcja. W tych miastach rzeki także wylewają, nawet częściej niż u nas, a jednak drogi piesze i rowerowe, ławeczki czy oświetlenie istnieją i powódź im nie straszna. Jeszcze więcej przykładów znajdziemy na zachodzie Europy. Poznań nie ma zagospodarowanych brzegów rzeki jak w Paryżu czy Budapeszcie, dlatego zamiast zabudowań nad rzeką, możemy stworzyć przepiękne trasy spacerowe.

Wrocław w nocy (fot. klima)


Wydział Ochrony Środowiska planuje kolejny etap Wartostrady na 2014 rok. Nowy odcinek będzie miał zaledwie pół kilometra i "dociągnięty" zostanie do ulicy Serbskiej, gdzie droga pieszo-rowerowa zostanie podłączona do drogi rowerowej prowadzącej do Mostu Lecha. W takim tempie, rzeczywiście, ostatni odcinek oddamy do użytku w 2025 roku. Dodatkowo obecny projekt nie zakłada stworzenia przy Wartostradzie jakiejkolwiek małej architektury, czyli ławek, koszy na śmieci bądź oświetlenia. Tłumaczeniem jest oczywiście to, że przebiega ona na terenie zalewowym. W takim razie zastanawiam się, dlaczego w Warszawie czy Krakowie oświetlenie może być, a u nas nie? Kto wybierze się na nocny spacer, nieoświetloną Wartą, bądź będzie chciał przejechać tę trasę rowerem?!

Stare Korty Warty przed 1939 rokiem


Czas rozszerzyć projekt Wartostrady: stworzyć ciąg dróg pieszo-rowerowych wzdłuż całego koryta, razem ze ścieżką do joggingu, zainstalować wzdłuż nich ławki, kosze na śmieci, oświetlenie. Warto zastanowić się nad przeprowadzeniem kładki, pozwalającej na przejście na Ostrów Tumski prosto z terenu zalewowego. Jednocześnie można by uruchomić wodny tramwaj, który stałby się z pewnością atrakcją turystyczną umożliwiającą w końcu oglądanie miasta z rzeki, co jest bardzo popularne w całej Europie. Zróbmy to nie w ciągu 5 czy 10 lat. W budżecie miasta na 2014 rok na pewno udałoby się poszukać, przy aprobacie mieszkańców, około 20-30 milionów złotych na zrealizowanie całej Wartostrady w ciągu jednego roku. Taka inwestycja z pewnością przyciągnie także prywatnych przedsiębiorców i może powstaną w Poznaniu na przykład restauracje na wodzie. 

Czy taki wygląd nabrzeża to tylko marzenie?


Mam wrażenie, że Urząd Miasta łatwo tworzy wielkie wizualizacje, ale nie potrafi przeprowadzić tej najprostszej i podstawowej inwestycji, jaką jest prawdziwie europejski trakt pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki. Pierwsze działania na rzecz Warty podejmuje samotnie Politechnika Poznańska, która chce wybudować przystań z prawdziwego zdarzenia, dla swoich sportowców. Trzeba zdać sobie sprawę, że gdy osiągniemy tę podstawę, w postaci trasy spacerowej wzdłuż całej rzeki, przyciągniemy Poznaniaków nad Wartę. Wtedy reszta inwestycji będzie o wiele łatwiejsza, a potencjalnych inwestorów i pomysłów będzie więcej. W końcu także odkopane Stare Koryto świetnie wkomponuje się w ciąg bulwarów i może chociaż w części uda się przywrócić. niesamowity wygląd i funkcjonalność rzeki jeszcze sprzed II wojny światowej. Czas po 50 latach wrócić nad rzekę i zacząć z niej korzystać. 


Zachęcam wszystkich do zapoznania się z Strategią Rozwoju rzeki Warty na stronie http://dorzeczni.pl


Polub mój profil na Facebooku : https://www.facebook.com/pages/Z-pasji-do-Poznania/192679060768229

 
WASZE KOMENTARZE[1]
avatarRickson: obawiam sie ze nie jest mozliwe spełnienie 3/4 tych projektów.Wystarczy spojrzec na warte w koncowce zimy gdy poziom wody podnosi sie 3-krotnie.Bez powodu takze nie zasypano starego koryta,kazdy mial w pamieci wielką powódz z początku xx wieku.Tymczasem powodzi w miescie nie było juz dawno i chyba lepiej zeby tak zostało.
dodano: Sobota, 2013.02.16 12:18
ok
2
not ok
1
odpowiedz|usuń
~Autor: Pięknie ładnie, ale jest jedno ale. W projekt zostaną zaangażowane miejskie/społeczne/ środki, a wszystkie obiekty które powstana w ramach tej rewitalizacji są skierowane dla osób bogatych. Biedni bedą mogli co najwyżej zamiatać u Jaśnie Państwa. uczciwe byłoby gdyby cały projekt wykonali i zapłacili za niego prywatni inwestorzy.
dodano: Sobota, 2013.02.16 13:05, IP:85.221.172.XXX
ok
5
not ok
1
odpowiedz|usuń
~aa: Skonczy sie na zpaplaceniu za projekty a te pojda do szuflady.Te mam czasem wizje.
dodano: Sobota, 2013.02.16 18:14, IP:195.80.129.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~aa: Bylo <anam juz trawa rosnie> i co?Kupa smiechu.Teraz <Warta nam juz plynie>?Holendrzy nie beda inwestowac.Maja szlaki u siebie,francji,niemcow.
dodano: Sobota, 2013.02.16 18:17, IP:195.80.129.XXX
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
~miki: koleś, ale głupoty o tej wartostradzie piszesz. jaki rok 2014 i jaki odcinek 0,5 km? Nie masz za grosz wiedzy na ten temat, a tylko ludzi w błąd wprowadzasz... Typowy "polaczek" narzekacz, któy nic dla miasta nie zrobił a już pyska drze, że źle, nie tak, ja wiem lepiej. Zatrudnij się w urzędzie (o ile dasz rade przejść nabór) a potem do roboty...
dodano: Niedziela, 2013.02.17 12:37, IP:62.21.32.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Widzę, że wkradł mi się błąd. Chodziło mi o 2013 rok, ale reszta odnośnie długości odcinka i jego położenia jest zgodna i pochodzi z informacji Wydziału Ochrony Środowiska. LINK
dodano: Niedziela, 2013.02.17 22:55
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta