blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Pomysł na Rynek Wildecki
ok
9
not ok
6
liczba odsłon: 1037
Rynek Wildecki potrzebuje zmian. Miejsce to powinno być centrum handlowo-kulturalnym dzielnicy, dobrze dostępnym dla mieszkańców całego miasta. W ramach Stowarzyszenia WILdzianie zastanawiamy się, jakie są problemy tego miejsca oraz jak im zaradzić. Przede wszystkim, można się zastanowić, czy (i jak) wprowadzić inne funkcje, poza handlowymi. Jednym z najpoważniejszych, moim zdaniem, problemów Rynku Wildeckiego jest jego skomunikowanie z resztą miasta, głównie poprzez komunikację miejską. Chciałbym podzielić się moim pomysłem na zmianę układu komunikacyjnego w tym miejscu.

Obecny układ przystanków przy Rynku Wildeckim


Stan obecny to 4 przystanki tramwajowe, obsługujące 3 linie. Dwa z nich zlokalizowane są na ulicy Górna Wilda. Obecnie zatrzymują się tam linie 2 i 9. Przystanki te, są dosyć oddalone od Rynku Wildeckiego, a korzystanie z nich jest bardzo uciążliwe dla pasażerów. Wsiadanie zorganizowane jest z poziomu ulicy, przy czym na tych liniach bardzo często jeżdżą składy wysokopodłogowe typu 105N i GT8. Praktycznie niemożliwe jest skorzystanie na całej ulicy Górna Wilda z tramwaju przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, z kolei osoby starsze i rodzice z dziećmi w wózkach, napotkają spore trudności z korzystaniem z tej formy komunikacji publicznej. 

Druga para przystanków zlokalizowana jest na ulicy Wierzbięcice. W tym przypadku tylko jeden z nich, w stronę centrum miasta, zlokalizowany jest na poziomie ulicy. Niestety, drugi przystanek, najbliższy Rynkowi Wildeckiemu, to zaledwie około metrowej szerokości wysepka, która jest bardzo niebezpieczna i nie jest w stanie obsłużyć ruchu, który między jest w tym miejscu generowany.


Ogólnie rzecz biorąc, dostęp do Rynku Wildeckiego (a co za tym idzie, obiektów zlokalizowanych także przy nim, na przykład Urzędu Skarbowego) komunikacją publiczną jest bardzo utrudniony. Praktycznie niedostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, bardzo trudny dla osób starszych, czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Poprzez zlokalizowanie przystanków na poziomie jezdni, jest także bardzo niebezpieczny dla wsiadających i wysiadających pasażerów, z powodu sporego ruchu samochodowego. Jedyna istniejąca wysepka, nie jest w stanie obsłużyć ruchu pasażerskiego. Poprawa tej sytuacji wymaga od miasta dużych nakładów finansowych i praktycznie całkowitej przebudowy ulic Wierzbięcice oraz Górna Wilda.

Proponowany nowy układ komunikacyjny


Jak sobie z tym poradzić? Trzeba całkowicie zmienić myślenie o układzie komunikacyjnym w tym miejscu. Moją propozycją jest przeniesienie przystanków tramwajowych na ulicę 28 czerwca. W miejscu zaznaczonym na mapie powyżej, należałoby stworzyćwysunięte wyspy przystankowe, podobne do tych znajdujących się na ulicy Winogrady. Wyspy te, pozwoliłyby na wygodny dostęp do komunikacji publicznej przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu samochodowego. Ruch byłby jedynie wstrzymywany przez stojący na przystanku tramwaj (jak na ulicy Winogrady). Myślę, że jest to spowolnienie, które kierowcy są w stanie zaakceptować, otrzymując w zamian o wiele bezpieczniejszy przejazd na całym odcinku. 

Dodatkowym atutem proponowanej przeze mnie lokalizacji jest stworzenie wspólnego przystanku dla wszystkich linii obsługujących Wildę. Obecnie, pasażerowie oczekują na tramwaje w stronę Dębca na "Bahamie", czyli małym, trójkątnym cyplu między ulicami Górna Wilda i Wierzbięcice. Gdy widzą nadjeżdżający tramwaj muszą biec na jeden z dwóch przystanków. Stworzenie wspólnego przystanku zlikwidowałoby ten problem. 

Tak to rozwiązanie wygląda na ulicy Winogrady (źródło

www.poznanskie-nieruchomosci.pl)




















Przeniesie przystanków w to miejsce, pozwoliłoby otworzyć dostęp do Rynku Wildeckiego od strony ulicy 28 Czerwca. Zlikwidować należałoby żółte barierki, uniemożliwiające obecnie przekroczenie ulicy w tym miejscu.Znacząco bezpieczniej byłoby dla pieszych, kierowców i rowerzystów, poprzez uregulowanie ruchu w tym miejscu, gdyż obecnie jest on bardzo chaotyczny i dla wielu użytkowników pojazdów niezrozumiały. Spory problem mają tam także rowerzyści, którzy dzięki tej inwestycji mogliby zyskać bezpieczny przejazd w tym miejscu. 

Oczywiście, zaznaczone przeze mnie lokalizacje przystanków to tylko propozycja. Dokładne ich umiejscowienie zależne jest od wielu czynników, na które trzeba zwrócić uwagę, jak wjazdy na podwórka kamienic znajdujących się w tym miejscu. Odnoszę jednak wrażenie, że przeniesienie przystanków w to miejsce i zmniejszenie ich liczby z 4 do 2, byłoby krokiem w stronę poprawy życia mieszkańców Wildy oraz funkcjonowania jej serca, czyli Rynku Wildeckiego. Także nakłady finansowe potrzebne na tę zmianę, w mojej opinii, byłyby o wiele mniejsze, niż gdyby próbować przebudować istniejące przystanki na ulicach Wierzbięcice i Górna Wilda. 

Jestem ciekaw, co Państwo myślą na ten temat?

Zachęcam do polubienia mojej strony na Facebooku: 

https://www.facebook.com/pages/Z-pasji-do-Poznania/192679060768229?fref=ts




 
WASZE KOMENTARZE[1]
avatarpiecioglowysmok: tragedia... po piwku pisane ?
dodano: Piątek, 2014.05.23 12:57
ok
0
not ok
8
odpowiedz|usuń
~Taxi: Piszesz, we wstępie, o konieczności metamorfozy RW w miejsce o charakterze handlowo - kulturalnym a okazuje się, że skupiasz się jedynie na zmianie lokalizacji istniejących przystanków. To trochę za mało, bo sam dojazd w to miejsce jest dobry a meritum sprawy nie poruszasz w ogóle. Oczekiwałbym propozycji jak tchnąć nowego ducha w ten fragment miasta, czego brakuje, gdzie to coś mogłoby powstać etc. Dojazd komunikacją zbiorową to kwestia nie najważniejsza ( patrz: Kontener Art - jeśli stworzysz przestrzeń, w której ludzie będą chcieli spędzać czas to możesz zrobić to nawet bez możliwości bliskiego dojazdu ). Zatem z chęcią przeczytałbym jakie masz pomysły na to by Rynek Wildecki i jego okolica stałby się miejscem o charakterze handlowo - kulturalnym?
dodano: Piątek, 2014.05.23 13:58, IP:109.173.159.XXX
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: Witam, pomysł z przystankami rewelacyjny. Tylko wdrożyć jak najszybciej. Dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał! Rynek Wildecki to bezprzecznie wspaniałe miejsce handlowe a czy będzie przy okazji miejscem kulturalnym - kwestia pomysłów.
dodano: Piątek, 2014.05.23 14:26, IP:212.160.172.XXX
ok
1
not ok
5
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: Komentarz skasowany przez autora bloga.
dodano: Piątek, 2014.05.23 15:46
ok
0
not ok
1
odpowiedz|usuń
avatarpasikonik: A o kosztach pan pomyślał?Najpierw powinniście zadbać o normalne,równe chodniki!!!Kto chce,przyjdzie na Rynek.:)
dodano: Piątek, 2014.05.23 19:04
ok
2
not ok
5
odpowiedz|usuń
avatarpasikonik: Rynek Wildecki zawsze będzie rynkiem warzywniczo owocowym.Jaką Kulturę chce pan tam wprowadzić?Teatrzyk,występy,koncerty wśród straganów?Czekam na odpowiedz.
dodano: Piątek, 2014.05.23 19:08
ok
3
not ok
6
odpowiedz|usuń
~Autor: pasikonik: Rynek Wildecki zawsze będzie rynkiem warzywniczo owocowym.Jaką Kulturę chce pan tam wprowadzić?Teatrzyk,występy,koncerty wśród straganów?Czekam na odp...
O kosztach myślałem, tak jak jest w tekście. Obecne przystanki wymagają remontu, może stworzenia z nich wiedeńskich aby wszyscy mogli z nich komfortowo korzystać. Zamiast tego, można by stworzyć te dwa. Niestety nie podejmę się oszacowania, który wariant jest tańszy, choć skłaniałbym się do dwu przystankowego. To ma być jeden z pierwszych kroków do poprawy przestrzeni wokół Rynku Wildeckiego. Nie wyobrażam sobie, by przy tej inwestycji nie zostały poprawione chodniki na całym odcinku ulicy oraz stworzony przejazd rowerowy. Na określenie konkretów jednak, jest jeszcze czas. Co do kultury, to chyba jednak niedocenia Pan potencjału Rynku Wildeckiego :)
dodano: Piątek, 2014.05.23 20:53, IP:89.171.80.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarpasikonik: ~Autor: O kosztach myślałem, tak jak jest w tekście. Obecne przystanki wymagają remontu, może stworzenia z nich wiedeńskich aby wszyscy mogli z nich komfort...
Nie wiem czy pan Kozłowski mi odpowiedział,co drugi tu autor.Przystanki są i były w tuch miejscach od 20-30 lat.I nikomu to nie przeszkadzało.Wariant "winogradzki"doprowadzi do większych korków.Zajmijcie się najpierw zielenią,chodnikami,nie tylko na głównych ulicach.Co do potencjału rynku,rynek jak wiele w mieście,typowo kupiecki.Po godzinach,miejsce spotkań meneli.Ma pan plan ale chyba sam nie do końca wie jaki.Tak żeby zabłysnąć,nagłośnić zgnuśniałe stowarzyszenie.Ile czasu wam zajęła sprawa malowania słynnych schodow?:)
dodano: Piątek, 2014.05.23 21:38
ok
2
not ok
4
odpowiedz|usuń
avatarLukispn: pasikonik: Nie wiem czy pan Kozłowski mi odpowiedział,co drugi tu autor.Przystanki są i były w tuch miejscach od 20-30 lat.I nikomu to nie przeszkadzało.Wariant ...
Tak ja odpowiedziałem, nie zauważyłem, że się nie zalogowałem. Czy ja wiem czy nikomu nie przeszkadza? Osoby niepełnosprawne, których sporo mieszka na Wildzie, nie mają możliwości skorzystania z nich. Albo mają ją bardzo utrudnioną. Osoby starsze także. Kobieta czy mężczyzna z wózkiem też będzie miał problem wejść do tramwaju. To że coś istnieje od 20-30 lat, nie oznacza, że jest dobre. Co do schodów, to akurat nie nasza inicjatywa. Natomiast tylko z powodu ich remontu, malowanie zostało przeniesione na inne.
dodano: Piątek, 2014.05.23 22:24
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta