blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Poznań - Dębiec do przemiany
ok
11
not ok
3
liczba odsłon: 1247
Sporo w ostatnich tygodniach mówiło się o potrzebie przebudowy dwóch dworców kolejowych: Poznań - Wschód oraz Poznań - Garbary. O zasadności takiej inwestycji nie trzeba dyskutować, gdyż poznański system kolei wymaga inwestycji i modernizacji. Potrzebujemy utworzenia kilku punktów w mieście umożliwiających komfortowe korzystanie z kolei aglomeracyjnej. Dla mnie osobiście, jedną z kluczowych inwestycji w tym temacie jest przebudowa dworca Poznań - Dębiec, południowej bramy Poznania.

Ten otwarty już w 1856 roku przystanek kolejowy, to istotne miejsce dla osób dojeżdżających do pracy lub szkoły z  Mosiny, Puszczykowa, Kościana czy nawet Leszna. Przy dobrze działającej sieci kolei miejskiej, byłby to także istotny przystanek dla mieszkańców Lubonia, Dębca czy Świerczewa, w ramach całego układu komunikacji publicznej. To tu mają szansę przesiąść się na tramwaj jadący do centrum, czy autobusy obsługujące przedmieścia. Jest on swoistym centrum komunikacyjnym południowej części miasta.Potrzeba integracji tego miejsca i dostosowania go do współczesnych standardów jest ogromna.

Obecnie pod nazwą Poznań - Dębiec funkcjonują trzy zupełnie osobne miejsca, rozrzucone na długości ponad 500 metrów: zaczynając od pętli tramwajowej znajdującej się przed przejazdem kolejowym na Dębcu, poprzez pętle autobusów, na dworcu kolejowym kończąc. Dwie sygnalizacje, jedno przejście przez tory kolejowe i dystans ponad 500 metrów, to trasa którą muszą pokonać osoby chcące przesiąść się w tym miejscu z pociągu na tramwaj. Czy to dużo? Odpowiadać chyba nie trzeba. Wspomnę tylko, że trasa ta jest bardzo trudna do przebycia dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. 

Poznań - Dębiec potrzebuje przebudowy i integracji. Pytanie tylko w jaki sposób? Opcje są dwie. Z jednej strony można by do niedawno wyremontowanych peronów kolejowych zbliżyć pętlę autobusową i tramwaje, poprzez ich połączenie podobnie jak na Junikowie. Niestety z powodu dosyć ciasnej zabudowy w tym miejscu może być z tym problem i wymaga to przeprowadzania torów tramwajowych nad lub pod torami kolejowymi.

Drugą możliwością jest przedłużenie tramwaju do osiedla Dębina i stworzenie tylko przystanku (na wzór tego znajdującego się przy Dworcu PKP) przy samych peronach, pomiędzy dwiema liniami kolejowymi.  To spore osiedle mieszkaniowe na południowym końcu Poznania będzie w najbliższym czasie rozbudowywane, a cały czas obsługiwane jest tylko przez komunikację autobusową. Uważam, że warto byłoby stworzyć tam prawdziwą południowa pętlę tramwajowej sieci miasta i ułatwić mieszkańcom tej części miasta korzystanie z komunikacji publicznej. Razem ze stworzeniem prawdziwego parkingu Park&Ride w tym miejscu, wielu mieszkańców np. Lubonia miałoby alternatywę w dojeździe do centrum Poznania. 


Nad koncepcją przebudowy układu komunikacyjnego Poznań Dębiec należy się pochylić i zastanowić. Na pewno obecnie istniejąca infrastruktura nie jest dobra i wymaga poprawy. Sam Dębiec natomiast wymaga spojrzenia na to, jak ma wyglądać w przyszłości i jak ma być obsługiwany przez komunikację publiczną. Przypomnę tylko, że właśnie o tej stacji mówi się w kontekście kolei dużych prędkości jako przystanku w Poznaniu. Z pewnością należy w najbliższych latach ustalić spójną koncepcję rozwoju tej dzielnicy i dążyć do jej jak najszybszej realizacji. Ja osobiście preferowałbym opcję przedłużenia linii tramwajowej do osiedla Dębina i stworzenia nowej pętli tramwajowej z parkingiem P&R na samym południu Poznania. 
 
WASZE KOMENTARZE[1]
avatarHolt: Z Dębca to tylko przestępca...
dodano: Środa, 2014.07.16 20:42
ok
38
not ok
8
odpowiedz|usuń
avatarPoko: Koncepcja linii do os Dębina była proponowana już dawno, tym bardziej byłaby przydatna gdy otworzy się CH i nowe osiedle przy forcie. Sama okolica pętli autobusowej i tramwajowej to jeden wielki dramat. metalowe kioski, brud, smród i ubóstwo oraz wszechobecne wieczorem penerstwo nie sprzyja Dębcowi. Mieszkam na pograniczu Wildy z Dębcem od 25 lat i powoli widać jak Dębiec pomimo nieudolnych prób naprawy powoli wymiera, młodych lokatorów nie ma bo nikt nie chce tam mieszkać. Stwierdzam, że Dębiec jest wyjątkowo mało atrakcyjnym miejscem do mieszkania, gdyby nie bliska obecność Dębiny byłoby jeszcze gorzej...
dodano: Czwartek, 2014.07.17 05:57
ok
4
not ok
4
odpowiedz|usuń
~Krzysztof Musiałek: Podpisuję się wszystkimi kończynami ;) Dodałbym jeszcze połączenie tramwajowe Górczyn (ul. Rakoniewicką i Czechosłowacką) - Dębiec - (mostem kolejowym) - Starołęka. I dopiero wtedy powstałoby zintegrowane centrum Dębiec.
dodano: Czwartek, 2014.07.17 06:53, IP:89.65.36.XXX
ok
7
not ok
1
odpowiedz|usuń
~Autor: No cóż, wygląda na to że z najlepszego (i pewnie najtańszego) rozwiązania zrezygnowano. Widziałem plany na których przystanek kolejowy Poznań Dębiec był sytuowany w pobliżu dzisiejszej pętli autobusowej przy Opolskiej a prowadzić do niego miało przejście podziemne z tejże pętli, pętli tramwajowej i tzw. małej pętli po stronie 28 czerwca. Linia na Dębine także była przewidziana ale wzdłuż wspomnianej ulicy 28 czerwca (oczywiście wiadukt nad łącznicą towarową) - zdaje się akurat ten wariant pozostaje i nowy wiadukt w ciągu Czechosłowackiej to przewiduje. Nie liczyłbym tak bardzo na Luboń jeżeli chodzi o podróżnych - mają oni własny dworzec a bliżej do niego z nowopowstałych osiedli w Centrum czy WartaPark niż na Dębiec. Nie wierzę też w rozbudowę Dębiny - co najwyżej jeszcze dwa bloki na terenie dawnej mleczarni, ewentualnie usunięcie ogródków działkowych przy Samotnej ale to chyba wszystkie możliwości. Podpisuję się jednak pod P&R przy Dębińskiej pętli. :)
dodano: Czwartek, 2014.07.17 15:41, IP:79.187.122.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: Zeby uporzadkowac system ruchu na Debcu potrzeba przynajmniej inz wladyslawa Czarneckiego te urzedasu ktore siedza w wydz urbanistyki nie sa w stanie zrobic sensownego planu Caly Debiec nalezy uporzadkowac kompleksowo a nie zalatwi to jedna ulica czy prze3dluzenie lini tramwajowej.Na Decu sa 2 stacje kolejowe mozna je wykorzystac jako przyatsnki kolejki dookola miasta
dodano: Niedziela, 2014.07.20 09:19, IP:37.128.24.XXX
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Autor: Teraz na tramwaj pasażerowie PKP chodzą skrótem na wprost między torami osobowymi i towarowymi .Jak wykopią dziurę pod torami w ciągu Czechosłowackiej ta trasa w oczywisty sposób się wydłuży.
dodano: Poniedziałek, 2014.07.21 09:45, IP:83.20.236.XXX
ok
2
not ok
0
odpowiedz|usuń
~Gość: ~Krzysztof Musiałek: Podpisuję się wszystkimi kończynami ;) Dodałbym jeszcze połączenie tramwajowe Górczyn (ul. Rakoniewicką i Czechosłowacką) - Dębiec - (mostem kolejowym...
Nie ma potrzeby budowania tam nowego tramwaju. Lepiej uruchomić kilka par pociągów lub przetrasować kilka obecnych na relację na przykład Palędzie - Poznań Junikowo - Poznań Górczyn - Poznań Starołęka - Poznań Franowo - Swarzędz lub Palędzie - Poznań Junikowo - Poznań Górczyn - Poznań Starołęka - Poznań Franowo - Poznań Naramowice - Poznań Piątkowo - Poznań Kiekrz.
dodano: Poniedziałek, 2016.06.06 20:30, IP:164.40.246.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta