blog background
 
Łukasz Kozłowski: Z pasji do Poznania
Poznań
metka_epoznan
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego
ok
3
not ok
6
liczba odsłon: 846



Rejon Rynku Wildeckiego potrzebuje zmian i co do tego nikt już nie ma wątpliwości. Ponieważ zawsze lepiej działać niż tylko mówić, jako Stowarzyszenie Wildecka Inicjatywa Lokalna WILdzianie przeanalizowaliśmy stan tego miejsca. Dzięki temu powstała koncepcja nowego układu komunikacyjnego, która jest kontynuacją mojego pomysłu z przeniesieniem przystanku (link do artykułu). Plan został oficjalnie zaprezentowany na debacie, która odbyła się 24 września. Teraz czas na konsultacje z mieszkańcami całego Poznania.


Zmiany zawierają się w czterech punktach.




1. Przeniesienie przystanków tramwajowych.


Według koncepcji, zlikwidowane mają zostać przystanki na ulicy Wierzbięcice oraz Górna Wilda. Zamiast tego powstaną dwa wspólne przystanki na ulicy 28 czerwca 1956, na wysokości  Rynku Wildeckiego (jeden z nich byłby przed kwiaciarniami). 


Przystanki te zostałyby wybudowane w formie antyzatok. Jest to rozwiązanie pozwalające na uspokojenie ruchu samochodowego i komfortowe wsiadanie i wysiadanie pasażerów z tramwaju (przykład takiego rozwiązania możemy zobaczyć na ulicy Winogrady oraz na wizualizacji obok). 


Kierowca musi poczekać przed przystankiem (sygnalizacja świetlna), aż tramwaj odjedzie i dopiero wtedy przejeżdża za nim. 


Oprócz ułatwienia w poruszaniu się pasażerów, zyskujemy także udogodnienie związane ze stworzeniem jednego przystanku dla wszystkich linii obsługujących Wildę. Obecnie są one podzielone między 4 przystanki, a pasażerowie jadący w stronę Dębca, muszą wyczekiwać między dwoma ulicami a następnie przebiegać na przystanek, na który tramwaj podjeżdża. 



2. Stworzenie miejsc parkingowych na ulicy Przemysłowej. 

Obecnie sytuacja kierowców przy Rynku Wildeckim jest bardzo trudna. Nie ma miejsc parkingowych i każdy szuka jakiegokolwiek miejsca na chodniku. Stworzone w ten sposób miejsca (parkowanie skośne częściowo na ulicy, częściowo na chodniku), oddzielone od płyty rynku słupkami, pozwolą na zatrzymanie się kierowców, chcących zrobić zakupy w całym rejonie Rynku Wildeckiego. Parkowanie w tym miejscu musi mieć ograniczenie czasowe, aby uniknąć zostawiania pojazdów na cały dzień.






3. Nowe przejścia dla pieszych i drogi rowerowe. 

Obecnie rejon Rynku Wildeckiego jest niezbyt przyjemny dla pieszych, nie mówiąc o rowerzystach. Wąskie chodniki, brak ścieżek rowerowych, brukowana ulica, to wszystko wymaga zmian. 


Dzięki tej koncepcji, przede wszystkim tworzymy nowe przejścia dla pieszych (wszystkie planowane przejścia zaznaczone są na mapce symbolem przejścia dla pieszych). Umożliwia to komfortowe przemieszczanie się mieszkańców w każdym kierunku Wildy. 


Jednocześnie należy stworzyć system dróg rowerowych, aby rowerzyści czuli się bezpiecznie i komfortowo w centrum dzielnicy. 


4. Przyjazna przestrzeń dla mieszkańców miasta.

Chciałbym wprowadzić znak "strefa zamieszkania", którego celem jest zlikwidowanie parkowania na uliczkach po wschodniej i północnej stronie rynku.


Dzięki temu możliwe będzie wydzielenie miejsc na ławki, zielone klomby, a w przyszłości, gdy w miejscu hali "Komfort" powstanie kamienica, założenie ogródków, w których latem spędzać czas mogliby mieszkańcy całego miasta. Samo otoczenie kościoła przeszłoby rewitalizację. 


Dodatkowo należy utworzyć dwie główne osie widokowe, zaznaczone na wizualizacji: jedną idącą od przystanków, w stronę przyszłej kamienicy; drugą od kościoła, przez schodki prowadzące na płytę rynku do fontanny, która jako jeden z symboli Wildy stoi na skwerze po drugiej stronie ulicy Przemysłowej. Ich szerokość na wizualizacji jest poglądowa, aby ukazać ich trasę, docelowo powinny być węższe, aby nie ograniczać miejsca na handel. 



Dzięki tym czterem zmianom jesteśmy w stanie zrobić spory krok w kierunku rewitalizacji Wildy. Wprowadzenie nowych przystanków to nie tylko ułatwienie dla osób podróżujących komunikacją miejską, ale także metoda na zmniejszenie ruchu samochodowego. Obecnie spory procent samochodów przejeżdżających przez ulice 28 Czerwca, Wierzbięcice i Górna Wilda to ruch tranzytowy, międzydzielnicowy. Kierowcy wybierają tę trasę, ponieważ jest ona najkrótsza, zamiast wybierać trasę II ramą komunikacyjną (Hetmańska) lub obwodnicę Wildy, czyli ulice Dolna Wilda i Droga Dębińska. Napotykając na przeszkodę, jaką byłyby nowe przystanki, zmieniliby swoje nawyki przejeżdżania przez Wildę.


Rynek Wildecki potrzebuje działań aby jego oferta była coraz bogatsza, ale musi też pomóc całej dzielnicy w rewitalizacji. Takie zalety, jak uspokojenie ruchu, wzrost bezpieczeństwa, nowe przestrzenie społeczne, uporządkowanie parkowania, czy poprawa komfortu korzystania z komunikacji miejskiej są możliwe do osiągnięcia, między innymi poprzez zaproponowane przez nas jako Stowarzyszenie WILdzianie działania.



Ponieważ uważam, że należy jak najczęściej pytać o zdanie mieszkańców przeprowadzając konsultacje społeczne, chciałbym spytać Państwa o opinię na temat opisanej koncepcji. Bardzo proszę o wszelkie pytania, uwagi i komentarze. 


Proszę o przesyłanie ich na adres e-mail: [email protected] lub [email protected]

 
WASZE KOMENTARZE[1]
~PPP: Szkoda marnować bejmy na ścieżki rowerowe, rowerzyści i tak z nich nie korzystają. Zamiast tego należy wymienić nawierzchnię w okolicy rynku, przez te kocie łby kierowcy niszczą zawieszenie. Jak wiadomo to dzięki kierowcom państwo ma jeszcze jakieś pieniądze, zatem ułatwianie im jazdy powinno być priorytetem.
dodano: Piątek, 2014.10.03 19:21, IP:94.254.208.XXX
ok
6
not ok
6
odpowiedz|usuń
avatarBUS: ~PPP: Szkoda marnować bejmy na ścieżki rowerowe, rowerzyści i tak z nich nie korzystają. Zamiast tego należy wymienić nawierzchnię w okolicy rynku, przez te...
Dokładnie. Póki nie zostanie zrozumiane przez urzędniczy beton, że nie należy budować bublów za miliony a tylko malować pasy rowerowe za grosze, prawdziwi rowerzyści zawsze będą jeździć jezdniami tak jak to działo się zawsze.
dodano: Sobota, 2014.10.04 02:28
ok
1
not ok
24
odpowiedz|usuń
avatarBUS: ~PPP: Szkoda marnować bejmy na ścieżki rowerowe, rowerzyści i tak z nich nie korzystają. Zamiast tego należy wymienić nawierzchnię w okolicy rynku, przez te...
Co do kierowców - dzięki kierowcom rocznie giną tysiące niewinnych ludzi jak podczas jakiejś wojny albo epidemii śmiertelnej choroby.
dodano: Sobota, 2014.10.04 02:29
ok
2
not ok
27
odpowiedz|usuń
avatarMelaniS: BUS: dzięki kierowcom rocznie giną tysiące niewinnych ludzi....
Ale to tylko w kraju (średnio 5475 osób tj. 15 dziennie), bo na całym świecie liczba ta urasta już do 1,2 miliona.
dodano: Sobota, 2014.10.04 08:54
ok
2
not ok
4
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ŁUKASZ KOZŁOWSKI
lukaszkozlowski.epoznan.pl
RSSsend_message
Wildzianin, członek Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Wiceprezes Wildeckiej Inicjatywy Lokalnej WILdzianie. Lokalny patriota, kibic Kolejorza. Od lat towarzyszy mi motto "z pasji do Poznania"!

Kandyduję do Rady Miasta Poznania z Okręgu I - Wilda, Dębiec, Stare Miasto, Świerczewo. Lista Platformy Obywatelskiej, miejsce 3.
POLECANE STRONY
http://www.zpasjidopoznania.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Dziwne decyzje budżetowe Rady Osiedla Wilda (27 paź 2014)
Poznań po 16 latach potrzebuje świeżego oddechu! (17 paź 2014)
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie Rynku Wildeckiego (3 paź 2014)
II Sprzątanie Wildy (4 wrz 2014)
PEKA = porażka (1 wrz 2014)
O rozwoju Poznania w Głosie Wielkopolskim (24 sie 2014)
O sytuacji na Ławicy w telewizji WTK (9 sie 2014)
Wrażenia po II Dniach Twierdzy Poznań (3 sie 2014)
Poznaniacy chcą tras tramwajowych! (31 lip 2014)
Wrażenia po spotkaniu pokonkursowym na temat Szkoły Muzycznej na Wildzie (25 lip 2014)
Muzyka wkracza na Wildę! (23 lip 2014)
Poznań - Dębiec do przemiany (16 lip 2014)
Kiedy 14 tysięcy raz jest a raz nie jest głosem mieszkańców (6 lip 2014)
Pomysł na Rynek Wildecki (23 maj 2014)
Już w ten weekend - Dni Twierdzy Poznań! (23 sie 2013)
Ankieta dotycząca lotniska Poznań-Ławica (20 mar 2013)
Komunikacja za darmo? (28 lut 2013)
Poznań wraca nad Wartę - już czas na konkretne ruchy! (16 lut 2013)
Poznań 2012 - rok dobry czy zły? (22 sty 2013)
"Cicha" promocja w ZTM (2 gru 2012)
O Strefie Płatnego Parkowania w WTK (film) (14 lis 2012)
Na Ławicę wraca stare, a co z nowym? (11 lis 2012)
Poznań w nazwach (5 lis 2012)
Jak poszerzać strefę to z głową (31 paź 2012)
Czy kibol naprawdę jest zły? (21 paź 2012)
Na co wydać 10 milionów? (28 wrz 2012)
Po książkę idź do MIRK-a! (26 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (II) (24 wrz 2012)
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (I) (23 wrz 2012)
Synagoga nareszcie doczeka się nowego życia (5 wrz 2012)
Ławica pusta na zimę (5 wrz 2012)
Nie chowajcie nam Komedy! (20 sie 2012)
Poznań płynie Transatlantykiem! (19 sie 2012)
Kaponiera zamknięta - otwórzmy Towarową i przeprogramujmy światła (11 sie 2012)
Kiedy ZTM wejdzie w XXI wiek? (19 lip 2012)
Prawoskręt na Towarowej receptą na Kaponierę. (19 lip 2012)
Kiedy PEKA będzie sukcesem? (10 kwi 2012)
ZOO w środku miasta (9 kwi 2012)
Poznaniak, który odkrywał świat - Gaspar da Gama (9 kwi 2012)
Alfa - symbol wielkomiejskości Poznania (9 kwi 2012)
Zdjęcie: Natalia Cofta